12 aug. 2008

„Dacă ţi-ai dat demisia, nu primeşti nici un ban pentru munca depusă!“

Cei 6 milioane pe lună plus o cazare şi un meniu deplorabile sunt acceptate de mulţi studenţi şi elevi

Angajaţii stau în camere de 3 pe 4 metri, iar patronul vrea să-şi construiască un hotel în locul restaurantului

„Dacă ţi-ai dat demisia, nu primeşti nici un ban pentru munca depusă!“

La 12 fără un sfert trebuie să fii la muncă. Îţi iei cardul şi tichetele. Stabilim fiecare de ce zone se ocupă, ne înţelegem cu picolii. Apoi începe distracţia. Pe la 1 se aglomerează tot restaurantul. Uneori ajungem să luăm toate comenzile sau să descoperim că am rămas fără cuţite sau fără pahare. Într-o dimineaţă am rămas fără bucătari. Îşi dăduseră demisia. Până noaptea, chiar şi la ora 3, alergi în o mie de părţi!”, ne povesteşte, pe scurt, Nicoleta Oana Both, ce înseamnă să lucrezi o vară pe litoral, ca ospătar.

Clujeanca de 20 de ani este studentă la Facultatea de Matematică a Universităţii “Babeş-Bolyai” şi a venit la Costineşti să câştige un ban cinstit. Promisiunea de angajare pe care o avea a căzut când a ajuns pe litoral. “M-am trezit că n-aveam bani, n-aveam cazare, n-aveam masă şi n-aveam job. Am dormit o noapte la un prieten, iar a doua zi am luat toate terasele la rând în căutarea unui job. Am rămas la un restaurant, la care am ajuns printr-o relaţie ”.

„Riscul e să nu-ţi primeşti banii la sfârşit!“

Condiţiile nu sunt cu mult mai bune faţă de cele oferite unui sclav. Într-o cameră de 3 pe 4 metri, cu patru paturi, sunt cazaţi gratuit câte 4 ospătari. Au un dulap, duşul e la comun, iar toaletele sunt lângă restaurant. Meniul “generos” oferit de patron constă în orez, supă de legume, tocăniţă de ciuperci, piure şi ce mai are chef bucătarul să gătească. Pentru perioada 1 iulie – 15 septembrie, Nicoleta va primi 1.200 lei, dar de-abia pe 15 septembrie. Asta este politica patronului. “Banii se dau la sfârşit. Dacă cineva îşi dă demisia, nu primeşte nici un ban! Dacă mă duc să-i zic că plec, mă dă afară din cameră, îmi dă buletinul şi nici un ban! Riscul cel mai mare e să nu ne dea banii la sfârşit!”, ne-a declarat Nicoleta.

Angajarea personalului din restaurantele de pe litoralul românesc şi modul în care acesta este tratat arată şi de ce serviciile sunt atât de slabe. Picoliţele, unele dintre ele eleve, primesc, tot la sfârşitul sezonului, câte 50 lei pentru fiecare săptămână de muncă. În mod normal, un ospătar ar trebui să muncească 12 cu 12, dar dacă la unu noaptea încă are clienţi, ce poate să facă? “Fiecare job are dezavantajele lui. La Club Maxx, o dată la două săptămâni se angajează ospătari. Aici, din oamenii care lucrau în mai au mai rămas doar doi şi asta pentru că nu poţi face faţă, trei oameni la 37 de mese!”.

Recordul într-o zi aglomerată a fost de 45 de minute de aşeptare pentru o mămăligă cu brânză şi pentru o omletă cu şuncă. Dacă nu-ţi faci treaba cum trebuie, patronul ştie foarte bine cum să te motiveze: te amendează. Nicoleta trebuie să-i dea şefului prima promisă de 100 de lei drept amendă pentru că a întârziat 15 minute într-o zi şi pentru că a uitat să cureţe o parcelă de iarbă.

Scandalurile sunt la ordinea zilei

Pe lângă atitudinea şefului, atitudinea clientului este şi mai rea. “Am avut scandaluri pentru mâncare rece, iahnie acră, ciorbă de burtă îngheţată sau cordon bleu groaznic. Atunci când sunt foarte aglomerată, se întâmplă să le explic clienţilor că am mulţi oameni şi trebuie să aştepte. Unii te plimbă pentru o chiflă, un mujdei, iar o chiflă şi tot aşa! Mi s-a întâmplat chiar să duc felul doi la masă înaintea ciorbelor, pentru că era aglomerată bucătăria”. Insulte verbale nu a primit, dar a fost jignită altfel. O clientă mai că i-a aruncat farfuria de cartofi reci, spunându-i că ea nu are de gând să mănânce aşa ceva. “La câte tragem ca robii, mai facem o glumă şi ne mai liniştim!”.

Pe lângă multe alte lecţii de viaţă învăţate într-o vară, Nicoleta a învăţat ce înseamnă respectul faţă de ospătar: “Până nu lucrezi ca ospătar, nu ştii ce se întâmplă şi nu poţi critica atât de uşor că ţi-ai primit comanda prea târziu!”

elena.larion@gandul.info
Sursa:http://www.gandul.info/scoala/daca-ti-ai-dat-demisia-nu-primesti-nici-un-ban-pentru-munca-depusa.html?3934;2911780

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare